اختلال دیکته نویسی و راهکارهای درمانی آن
اصطلاح دیس گرافی نیز برای کودکانی اطلاق میشود که علی رغم هوش طبیعی، بسیار بد مینویسند. برخی معتقدند که بدنویسی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یک عمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارتهای حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود.
نوشتن شامل یک عمل پیچیده است که شامل رشد ذهنی، مهارتهای حرکتی و بینایی میشود
با توجه به اینکه معمولا بیان محاورهای کلمات و نوشتن رسمیآنها در بسیاری از موارد با یکدیگر تطابق ندارد لذا املا نوشتن کار دشواری است.
البته غیبتهای مکرر، فقدان تمرین کافی ، آموزش ناکارآمد و … همه در مشکلات املا نویسی موثر است اما این موارد بر خلاف اختلال املا نویسی است.
تعریف املا: املا کلمهای است عربی ومصدر .این کلمه در ترجمهی فارسی به معنای پر کردن نویسانیدن ، دیگری را به تلقین از خود چیزی گفتن ، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد . نوشتن از تلقین مطلبی که دیگری تقریر کند .طریقهی نوشتن کلمات درست نویسی ،نوشتن ترکیب حروف موافق قاعدهی رسم الخط استفاده شده است (دهخدا 1375)
ریشهی لاتین املا فرانسوی است و به معنای مطلبی که کسی املا کند ودیگری بنویسد .جمع کلمهی املا امالی است و کتابهای بسیاری به نام امالی داریم یعنی دیگران گفتند وافرادی مینوشتند و بعدها به صورت سندهای مهم علمیمیشوند .املا گویی واملا نویسی یکی از مهارتهای پیچیده و مهم و اساسی زبان فارسی است .
املا بخشی از برنامه آموزشی است که در آن خلاقیت مطرح نیست بلکه تنها یک نمونه ویا ترتیب حروف آن مد نظر است.املای یک کلمه بسیار مشکل تراز خواندن آن کلمه است چرا که باز شناسی یک کلمه چاپی، یک عمل کد برگردانی است لذا بعضی ازکودکانی که درخواندن ضعیف هستند،دراملا نویسی هم دچارمشکل میباشند.
نوشتن املا مستلزم تواناییها وخرده مهارتهای بسیاری است.دانش آموز قبل از هر چیز باید قادر به خواندن کلمه باشد.حافظه حرکتی نیز عاملی در املا محسوبمیشود.یعنی شخصی که برای بار دوم کلمه-ای رامینویسد، باید اعمال حرکتی آن کلمه را بخاطر آورد.
انواع اشتباهاتی که کودک در املا نویسی مرتکب میشود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش ، همه آن اشتباهات را از بین برد.
تشخیص اختلالات دیکته نویسی پس از نوشتن املا
– تمامیاملاهایی را که دانش آموز در کلاس درس و در خانه مینویسد، جمع آوری کنید. – همه لغاتی را که اشتباه نوشته است لیست کنید.
دقّت کنید بیشترین اشکالات دیکته نویسی او در چیست. اگر دیکتهها به درستی بررسی شوند به راحتی میتوان به نوع اشکال یا اختلال در دیکته نویسی پی برد و برای درمان قطعی و مؤثر آن اقدام نمود. این اختلالات معمولاً در گروههای زیر دسته بندی میشوند.
هر چند بروز این اشکالات معمولاً در 6 ماهه اول سال تحصیلی دیده میشود امّا این اشکالات را نمیتوان به وجود اختلالات دیکته نویسی به دانش آموز نسبت داد. در صورت بروز مشکلات پس از 6 ماه اول سال تحصیلی، میتوان گفت که کودک دچار نقصان در توجه و تمرکز است یا دارای اختلالات دیکته نویسی میباشد. اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده شوند و برای درمان و رفع آن اقدام گردد، بدیهی است میتوان امیدوار بود که نوآموز در نوشتن دیکته بدون هیچ مشکلی حتی در سالهای بعد نیز موفق گردد. در غیر این صورت در تمام مقاطع تحصیلی این اختلالات همواره بروز خواهند کرد و در آینده همین اختلالات به ظاهر کوچک، منجر به مشکلات و ناهنجاریهای متعدد میگردد.
اختلال دیکته نویسی و راهکارهای درمانی آن
برای دانلود پکیج تشخیص و درمان اختلال دیکته نویسی اینجا کلیک کنید